9 januari 2014

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

PVDA WERKGROEP HUURDERS GESCHOKT DOOR AFBRAAK VOLKSHUISVESTING EN STERKE STIMULATIE VAN SEGREGATIE.

Met het afhameren van het Woonakkoord is de indruk ontstaan dat de PvdA als partij in zijn geheel achter dit akkoord staat. Niets is minder waar.

Afgelopen dinsdagavond somde Adri Duivesteijn in zijn eerste termijn de schadelijke gevolgen van het Woonakkoord nog even op: de sociale huisvesting wordt ten principale afgeschaft, investeren in sociale huisvesting wordt de komende jaren onmogelijk, een noodzakelijke wijkverbetering zal niet meer plaats kunnen vinden en de al sterk in gang zijnde segregatie zal nog harder doorzetten (‘go and no-go areas’). De Werkgroep Huurders van de PvdA deelt deze analyse, en meent dat het een schande is dat de eigen partij, louter vanuit opportunistische redenen, meent dat de volkshuisvesting een anachronisme is wat eenvoudigweg naar de vuilnisbelt kan worden verwezen. De Werkgroep is volkomen verbijsterd.

Nog erger dan de al opgesomde desastreuze gevolgen vindt de werkgroep het dat vertegenwoordiger Duivesteijn wel graag de grote filosoof uithing, maar geen enkel moment is ingegaan op de betaalbaarheid van het wonen.

Wonen is geen luxeproduct waar men naar believen minder of meer geld aan kan uitgeven, maar een primaire levensbehoefte die voor hele grote groepen van de samenleving nu al niet is op te brengen. De werkgroep Huurders van de PvdA vindt het meer dan stuitend dat de fiscaal gecompenseerde woningeigenaren helemaal niets hoeven in te leveren, terwijl alleen de huurders in Nederland een arbitrair begrotingstekort mogen wegwerken. Dit terwijl juist zij de minder draagkrachtigen vormen!

Met deze ordinaire huurbelasting gaat men voorbij aan buitengewoon ernstige maatschappelijke gegevens: er is op dit moment als op grote schaal echte armoede in Nederland, een groep die geen enkele huurstijging kan velen. Er is op dit moment al een schrijnend tekort aan betaalbare woningen in grote delen van het land. De Huurtoeslag is nu al, en straks nog sterker onvoldoende het wonen betaalbaar te houden. En met de uitverkoop van een groot deel van de betaalbare voorraad zullen de wachtlijsten alleen maar stijgen.

Wij zijn er graag bij als de heer Duivesteijn in Rotterdam Zuid getroffen bewoners gaat uitleggen dat zij losers zijn die de hele slechte en niet onderhouden woningen en –wijk aan zichzelf te danken hebben. ‘Moeten jullie als groep maar je eigen complex uit de grond stampen, o luiaards!’. Duivesteijn staat net als zijn goedbetaalde PvdA regeringscollega’s inmiddels volledig buiten de samenleving.

De stemming binnen de Werkgroep Huurders werd dan ook het best verwoord door een lid: “Ik ben al tientallen jaren enorm actief voor de PvdA, maar kan nu niemand meer met goed fatsoen adviseren de komende tijd te stemmen op mijn partij”.

Het wordt tijd voor een enorme verkiezingsnederlaag, zodat een generatie neoliberale baantjesjagers binnen de partij ingeruild kan worden voor wel oprechte sociaal-democraten!

19-12-2013

Werkgroep Huurders PvdA