nieuwsbrief 27

door Anita Engbers op 23 september 2016

In deze nieuwsbrief:

Kinderen van arme huurders; Onze agenda voor de toekomst; Marc Calon over de rijksbegroting voor 2017.

Huurders van de PvdA nieuwsbrief 27

2 Responses to “nieuwsbrief 27”

1. Martin van 't Klooster schreef:

Beste mensen,
    Is er al bekend wat er in het PvdA programma 2017 komt over 1) de verhuurdersheffing en 2) inkomensafhankelijk huurbeleid 3) tegengaan van marginalisering sociale huisvesting in Nederland?
    Gr.
    Martin van ’t Klooster

• Henk Oostland schreef:

We verwachten dat er in het verkiezingsprogramma komt te staan, dat de verhuurdersheffing moet verdwijnen. Een goede zaak want uiteindelijk zijn het de huurders van sociale huurwoningen die deze heffing betalen. En dat zijn niet de mensen met de sterkste schouders. Bovendien hebben de corporaties dan weer meer geld om te bouwen en te verduurzamen.

Wij zijn tegen een inkomensafhankelijk huurbeleid maar vóór een inkomensafhankelijk woonlastenbeleid waarbij het niet uitmaakt of je koopt of huurt. Mensen die een huis van een half miljoen kunnen betalen hebben geen woonlastenondersteuning nodig. Wat dit aangaat, zijn wij zelf ook in gespannen afwachting van het concept-verkiezingsprogramma.

Voor wat betreft de marginalisering van de sociale huursector lijkt het alsof in Den Haag geldt: eerst zien, dan geloven. Niemand wil marginalisering maar pas als die zich daadwerkelijk manifesteert, raakt men ervan overtuigd dat het huurbeleid niet deugt. We verwachten daarom dat er helaas geen concrete maatregelen tegen marginalisering in het verkiezingsprogramma zullen staan. Wel maatregelen om te zorgen voor voldoende aanbod.