Door Anita Engbers op 22 februari 2014

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

De Partij van de Arbeid-Werkgroep Huurders snapt niet dat de partij in Den Haag heeft kunnen instemmen met een Woonakkoord met dermate verstrekkende gevolgen voor huurders.

Wij snappen dat partijen als de VVD en D66 de sociale huursector willen marginaliseren. Nu er zoveel particuliere huiseigenaren onder water staan en het verkrijgen van een hypotheek lastiger is, is in de koopsector voor vastgoedeigenaren weinig winst meer te behalen. De vastgoedeigenaren azen daarom op de portemonnee van huurders. De liberale partijen schieten hen te hulp met een volkshuisvestingsbeleid dat de corporaties in het nauw drijft en hen dwingt tot uitverkoop van hun bezit. Met een huurbeleid dat ruimte creëert voor forse huurstijgingen en vette winsten. En met een afbouw van de huurbescherming in ongekend grote stappen achteruit.

Wij snappen niet dat een sociaal-democratische partij als de Partij van de Arbeid in de regering zit en dit toelaat. Wij snappen niet dat Adri Duivesteijn en consorten menen dat het alternatief voor arme huurders is om iedereen eigenaar te maken van z’n woning. Alsof huren niet deugt!

In de aanloop naar 19 maart wekt Diederik Samsom de schijn dat hij vóór een grote en sterke sociale huursector is voor lage- én middeninkomens. In het PvdAkrantje bij de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 staat een interview met Samsom. Daarin heeft hij het over “de strijd tegen de grote instituties. Een klassieke PvdA strijd.” Wij wisten niet dat wij van de PvdA tegen instituties zijn maar het meest van belang is vooral de combinatie van deze strijdlust met wat Samsom verderop ook nog zegt: ” Nu worden zorg, werk en wonen door de landelijke politiek overgedragen aan de gemeenten. Stem je dan op een partij die zorg belangrijker vindt dan infrastructuur of andersom. Eric Wiebes van de VVD in Amserdam zegt: Er zijn hier te veel sociale woningen, we zetten ze in de verkoop.” Met een sterke PvdA behouden we een stevige woningbouwsector, zodat we overal in de stad zorg dragen voor fatsoenlijke woningen en een leefbare omgeving.”

Maar beste Diederik, het is eerlijk gezegd van tweëen een: óf we houden de instituties die de sociale huursector schragen – de corporaties – in ere en dan schaffen we het huidige huurbeleid en de verhuurdersheffing onmiddellijk af en stappen we over op een investeringsagenda die ook nog eens goed is voor het herstel van de economie; óf we blijven doorgaan met de sociale huursector te marginaliseren en de prijzen op te drijven zoals nu gebeurt en dan wordt overal in Nederland, óók in Amsterdam fatsoenlijk wonen voor de meeste huurders onbetaalbaar en dan ontstaan er in de grote steden armenwijken, zoals we die nu slechts kennen van televisiebeelden uit London of Parijs.

Wij snappen dat liberalen geen benul hebben van hoe het is wanneer een huishouden met twee kleine inkomens net boven de huurtoeslaggrens uitkomt en die jaarlijkse huurverhoging van 4% helemaal zelf moet opvangen. Wij snappen, dat liberalen de huurtoeslag willen afschaffen door deze zogenaamd op te laten gaan in een algemene toeslag. Wij snappen ook dat de liberale partijen nog steeds pal staan voor de belangen van ontvangers van hypotheekrenteaftrek en graag in stand houden dat huiseigenaren des te meer aftrek ontvangen naarmate ze rijker zijn. Als er sprake is van een fiscale uitvreter, dan is het die rijke eigenaar en niet de huurder van een sociale huurwoning.

Wij snappen niet dat de Partij van de Arbeid in de regering akkoord gaat met het afschaffen van de huurtoeslag. Wij snappen niet dat de Partij van de Arbeid in de regering nalaat om ervoor te zorgen dat de huurtoeslaggrenzen voldoende meestijgen met de huurverhogingen. Wij snappen niet dat de Partij van de Arbeid in de regering laat gebeuren dat door het huurbeleid steeds meer Nederlanders onder de armoedegrens zakken. Wij snappen niet dat de Partij van de Arbeid in de regering verdedigt dat de huren jaarlijks mogen stijgen met 4% of meer terwijl de hypotheekrenteaftrek met niet meer dan 0,5% per jaar wordt afgebouwd. Wij snappen niet dat de Partij van de Arbeid in de regering huurders via de zogenaamde verhuurdersheffing laat opdraaien voor het wegwerken van de tekorten in de rijksbegroting. Huurders hebben de crisis niet veroorzaakt!

Het Woonakkoord is er: de regering is gered en de huurders zijn de dupe. Op 19 maart mogen ze als kiezer laten merken wat ze daarvan vinden. Bijna de helft van alle kiezers huurt. Wij roepen de PvdA in Den Haag op om tot inkeer te komen nu het nog kan.

Anita Engbers

Anita Engbers is de voorzitter van de werkgroep. Verder is zij actief als adviseur. Zij heeft een eigen blog:www.anitaengbers.nl

Meer over Anita Engbers

Waar ben je naar op zoek?